طراحی گرافیک، طراحی سایت و خدمات چاپ
ردیابی

آیا یوتیوب می‌تواند بینندگان را ردیابی کند؟

یوتیوب و نهایتا گوگل، که مالک آن است، می‌تواند اعمال بینندگان را ردیابی کند و این کار را هم انجام می‌دهد. نمایندگان گوگل می‌گویند این ردیابی به معنای جاسوسی از افراد نیست بلکه به منظور ارتقاء تجربه کاربر و ارائه اطلاعات روشن‌تر برای کسانی که فیلم ارسال می‌کنند‌، از جمله دارندگان مشاغل کوچک و بازاریابان انجام می‌گیرد.

یوتیوب در سال ۲۰۰۵ شروع به کار کرد و هر ماه بیش از یک میلیارد بازدیدکننده وقت خود را در آن می‌گذرانند.

 

تحلیل یوتیوب (YouTube Insights)

ابزار تحلیل یوتیوب یک ابزار برای هر شخصی که یک حساب یوتیوب دارد و ویدیوها را ارسال می‌کند می‌باشد. با استفاده از این ابزار‌، پوسترهای ویدیویی فعالیت بیننده را ردیابی می‌کنند. به قول این شرکت‌، تحلیل یوتیوب یک ابزار تحلیلی و گزارش دهی به صورت خودکار است. اطلاعات ردیابی شده شامل تعداد بازدیدها و موقعیت جغرافیایی بینندگان می‌باشد. پیوندها و اصطلاحات جستجو که بینندگان را به سمت یک ویدیو خاص سوق می‌دهد شامل سن و جنسیت بینندگان؛ بهترین و بدترین ویدیوی شما به لحاظ محبوبیت و تعداد دفعاتی که بینندگان در مورد ویدیوهای شما رتبه بندی و اظهار نظر می‌کنند می‌باشد.

 

تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل

یکی دیگر از ابزارهای ردیابی YouTube‌، Google Analytics است. این ابزار فقط برای افرادی که از طریق کانال مارک YouTube خود یک برند خاص را بازاریابی می‌کنند‌، رزرو شده است. با Google Analytics‌، YouTube چگونگی یافتن بازدید کنندگان از کانال یک برند خاص را دنبال می‌کند. بینندگان تا چه میزان وفادار هستند و چه مدت از زمان خود را در کانال صرف می‌کنند؛ بینندگان در کجا زندگی می‌کنند و به چه زبانی صحبت می‌کنند. بر خلاف YouTube Insights‌، که در پلتفرم یوتیوب تعبیه شده است‌، هرکسی که می‌خواهد با Google Analytics ردیابی کند‌، باید در این سرویس ثبت نام کند.

مجموعه یوتیوب، به عنوان یک سرویس گوگل تحت خط مشی رازداری گوگل، داده‌های شخصی دیگر کاربران را نیز ردیابی می‌کند. YouTube کوکی‌ها و پرونده‌هایی را که فعالیت مرور بینندگان را ثبت می‌کند، در رایانه‌های بازدید کنندگان یوتیوب ذخیره می‌کند. همچنین آنچه را که بازدید کنندگان در این وبسایت جستجو می‌کنند و تبلیغاتی که برایشان ارسال می‌شود و آنها رویش کلیک می‌کنند‌، آدرس‌های IP رایانه‌های بیننده و همچنین مدل سخت افزاری‌، سیستم عامل و اطلاعات شبکه تلفن همراه بینندگان – از جمله شماره تلفن‌های آنها – را ردیابی می‌کند.

 

غیرفعال کردن کوکی‌ها

یکی از راه‌های استفاده یوتیوب از اطلاعاتی که جمع آوری می‌کند‌، شخصی سازی صفحه اصلی سایت خود برای هر شخص است. چنین روندی بر اساس تاریخچه مشاهدات مخاطب انجام می‎گیرد که منعکس کننده علایق بیننده است.

اما بینندگان می‌توانند با غیرفعال کردن قرارگیری کوکی‌ها‌، مانع از ردیابی برخی اطلاعات توسط YouTube شوند. اما نمایندگان گوگل از طریق خط مشی رازداری گوگل ادعا می‌کنند که یوتیوب بدون رضایت بیننده اطلاعات شخصیشان را با سازمان‌های خارجی به اشتراک نمی‌گذارد‌، مگر اینکه برای همکاری با مراجع قانونی لازم باشد.

 

منبع: small business

مژگان متاعی

درباره مژگان متاعی

دانشجوی رشته شیمی کاربردی، علاقمند به ورزش و کار با سیستم و اینترنت.

نمایش مقالات این نویسنده

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه