طراحی گرافیک، طراحی سایت و خدمات چاپ
زیبایی

اهمیت شکل و رنگ در فرم زیبایی شناختی تبلیغات

تبلیغات غالباً برای دستیابی به فرم‌های زیبایی شناختی از مارپیچ‌های فیبوناچی استفاده می‌کنند لذت بخش‌تر می‌شوند.

تکنیک‌های اصلی ترغیب کننده مورد استفاده در تبلیغات چیست؟

در تبلیغات برای ایجاد تصاویر زیباشناختی خوشایند شکل‌ها و رنگ‌ها ابزاری اساسی هستند که باعث می‌شود مخاطب نسبت به ارزش یک برند آگاه باشد.

تبلیغات ناکارآمد اغلب منجر به پیام رسانی ضعیف می‌شود. با این حال، زیبایی شناسی ضعیف از طریق شکل‌ها و رنگ‌ها می‌تواند منجر به تبلیغات ناکارآمد به سادگی با کمبود گزاره ارزش شود.

 

مطالب مرتبط

چرا رنگ آمیزی خوب باعث ایجاد تبلیغات خوب می‌شود؟

چگونه بهترین رنگ‌ها را برای تبلیغات انتخاب کنیم؟

نحوه ساختن یک فیلم تبلیغاتی برای شرکتتان در هفت مرحله

 

زیبایی شناسی و شخصیت برند

دانستن موارد اصلی که باعث استفاده از اشکال و رنگ‌ها در تبلیغات می‌شود، برای جلوگیری از اشتباه، مفید است که می‌تواند اثربخشی تبلیغات شما را خنثی کند، مفید است. “زیبایی شناسی” یک نکته اساسی است که خود را به استفاده از شکل در تبلیغات وام می‌دهد. “شخصیت برند” مفهوم اصلی است که در تبلیغات در رنگها اعمال می‌شود.

 

نسبت طلایی

“نسبت طلایی” یک مفهوم ریاضی از نسبت‌هایی است که اغلب در طبیعت، معماری و آثار هنری یافت می‌شود. به صورت عدد ۱٫۶۱۸ بیان شده است. نسبت طلایی شکلی را تولید می‌کند که تقریباً معادل نسبت تلویزیون‌های صفحه گسترده است. به گفته استاد دانشگاه دوک) (Adrian Bejan، تقارن کامل نسبت طلایی، اسکن تصاویر برای اطلاعات مهم را برای چشم و مغز آسانتر می‌کند، در نتیجه گردش سریعتر اطلاعات از چشم به مغز را تسهیل می‌کند.

 

دنباله فیبوناچی

همچنین در دنباله فیبوناچی اعداد، نسبت طلایی را پیدا می‌کنید که با اضافه کردن دو عدد قبلی، یک عدد جدید حاصل می‌شود – ۰، ۱، ۱، ۲، ۳، ۵، ۸، ۱۳ و غیره. به عنوان مثال، ۱۳ تقسیم شده توسط ۸ تقسیم ۱٫۶۱۸ در ۱٫۶۲۵٫ دنباله فیبوناچی مارپیچهای کاملی را از مربعها ایجاد می‌کند – مستطیل‌ها – با عرض اعداد توالی.

این مارپیچهای بی نظیر از نظر طبیعت فراگیر هستند، از پوسته حلزون متراکم گرفته تا شکل کهکشان راه شیری. مدیران هنری تبلیغات از دنباله‌های فیبوناچی استفاده می‌کنند تا مخاطبان را با اشکال زیبایی شناختی در تبلیغات، لوگوها و صفحات وب سایت درگیر مخاطبان کنند. بنابراین، طبق گفته داگ بومان (مدیر خلاق توییتر) طراحی توییتر بر اساس نسبت طلایی بنا شده است.

 

ابعاد شکل

نویسندگان الکس سیمونسون و برند ا. اشمیت، مقامات برجسته در زیبایی شناسی شکل در تبلیغات، چهار بعد را در نظر می‌گیرند که زیبایی شناسی شکل را تنظیم می‌کند: زاویه، تقارن، نسبت و اندازه.

  • زاویه شامل اشکال با زاویه و منحنی است. زاویه‌های مردانه‌تر هستند. به نشانه سرعت و ناگهانی بودن. اشکال منحنی با زنانه مرتبط است – نرم و مدارا کننده.
  •  تقارن به ترجیح زیبایی شناسی برای اشکالی که تعادل دارند اشاره دارد.
  •  متناسب بودن به ترجیح زیبایی شناختی برای اشکال متناسب اشاره دارد.
  •  اندازه به اولویت زیبایی شناسی برای تصاویر بزرگتر اشاره می‌کند.

اگرچه نویسندگان از نسبت طلایی در کار خود به صراحت یاد نمی کنند، اما می‌توان از هم ترازی بین زیبایی شناسی شکل آنها و نسبت طلایی استفاده کرد.

 

رنگ در تبلیغات

اگرچه تا ۸۰ درصد دلیل خرید یک محصول توسط مشتریان را رنگ آن سبب می‌شود، اما طبق گفته یک گروه بازاریابی، رنگ بر اساس عوامل شخصی مانند خلق و خو و تجربیات، افراد مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین ترتیب، بازاریاب‌ها معمولاً از آن در تبلیغات استفاده می‌کنند تا “شخصیت‌های برند” را با انتخاب رنگ مناسب ایجاد کنند نه اینکه از آن عنوان ابزاری برای به دست آوردن تایید استفاده کنند.

به عنوان مثال، سفید معمولاً نشانه خلوص و پاکی است، در حالی که سیاه با قدرت و کنترل همراه می‌باشد. بنابراین، مادر شوهر آینده ممکن است این رنگ را برای نامزدی یا عروسی پسرش بپوشد، اگرچه ممکن است مشکی رنگ مورد علاقه مادر شوهر باشد، اما نامناسب است. به همین ترتیب، بازاریاب‌ها سعی می‌کنند رنگ‌های مناسب را با شخصیت‌های تجاری مورد نظر خود که می‌خواهند برای مصرف کنندگان درک کنند، تراز کنند.

منبع: small business

مژگان متاعی

درباره مژگان متاعی

دانشجوی رشته شیمی کاربردی، علاقمند به ورزش و کار با سیستم و اینترنت.

نمایش مقالات این نویسنده

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه