طراحی گرافیک، طراحی سایت و خدمات چاپ
بازار خاکستری

بازار خاکستری چیست و راه ‌های مقابله با آن

قبل از شروع، یادآور می‌شویم که ما به جای اوراق بهادار بازار خاکستری یا اقتصاد خاکستری در مورد کالاهای موجود در این بازار صحبت می‌کنیم. اوراق بهادار خاکستری سهام شرکتی است که قبل از انتشار عمومی آنها معامله می‌شود.

 

ابتدا بگذارید ابهام بین معانی بازارهای خاکستری (Grey Market)، بازار سیاه و اقتصاد خاکستری را از بین ببریم. مردم معمولا فکر می‌کنند هر سه به یک معنا باشند، اما بین این سه تفاوت‌هایی وجود دارد.

 

Grey Market

بازار خاکستری یا واردات موازی، وقتی که اختلاف قیمت‌ها در ارتباط با محصول تولیدی خاص، در دو کشور (یا دو بازار) زیاد می‌شود، خریداران یا ریسک‌پذیران مستقل وارد بازار می‌شوند و محصولات را در کشورهای ارزان قیمت می‌خرند و مجدداً به کشورهای با قیمت بالاتر صادر می‌کنند، که در پی آن، از اختلاف قیمت‌ها سود می‌برند. این رفتار آربیتراژی، واردات موازی یا بازار خاکستری نامیده می‌شود.

 

بازار سیاه

کالاهایی که از نظر قانونی محدود هستند یا فروش آنها ممنوع است ولی علاوه بر محدودیت ها، در بازار سیاه فروخته می‌شوند.

 

اقتصاد خاکستری

اقتصاد خاکستری از کالاها و خدماتی ساخته شده است که از مالیات دولت فرار می‌کنند.

 

خلاصه

  • بازار خاکستری به کالاهایی که بصورت قانونی فروخته می‌شوند، اشاره دارد اما خارج از مجوز برند تجاری است.
  • این محصولات می‌توانند به روابط با توزیع کنندگان آسیب برساند و به اعتبار محصول آسیب برساند.
  • کالاهای موجود در بازار خاکستری شامل دوربین، ماشین، ساعت و حتی داروسازی می‌باشد.
  • روش‌های بی‌شماری برای محدود کردن مضرات کالاهای خاکستری برای استفاده از مارک‌های تجاری وجود دارد.

 

بازار خاکستری چیست؟

کالاهای موجود در بازار خاکستری کالاهای جدیدی هستند که بصورت قانونی فروخته می‌شوند اما در خارج از کانال‌های توزیع مجاز قرار دارند. این شامل همه چیز، از ماشین و کفش گرفته تا نرم افزار و دارو است. این نوع بازار یک پدیده قدیمی است. برای درک آن، اجازه دهید یک مدل خرده فروشی ساده را مثال بزنیم.

 

ابتدا یک تولید کننده یا برند تجاری محصولی را به توزیع کننده می‌فروشد. سپس توزیع کننده آن را به فروشگاههای خرده فروشی مجاز می‌فروشد؛ آن فروشگاه‌ها محصول نهایی را به مشتریان نهایی می‌فروشند. در یک دنیای ایده آل، مقدار مناسبی از کالا تولید می‌شود و به خرده فروشی‌ها ارسال می‌شود و عموم مردم تمام آن را خریداری می‌کنند.

 

محصولات موجود در این بازار توسط خود مارک‌ها (توسط مارک فروش سهام قدیمی) یا توسط اشخاص ثالث در خط توزیع (توسط خرده فروشان یا توزیع کنندگان بورس سهام فروخته نشده) می‌توانند در بازار عرضه شوند.

 

Grey Market در مرزهای ملی نیز وجود دارد.

برندهای چند ملیتی اغلب محصولاتی را ارائه می‌دهند که به طور خاص برای برخی از بازارها طراحی و قیمت گذاری شده اند. اما برای فروشندگان، خرید کالا در یک کشور و فروش آن در کشور دیگر ممکن است از نظر مالی سودمند باشد. این پدیده به عنوان واردات موازی شناخته می‌شود. به عنوان مثال، می‌گویند یک برند برای کشورهای A و B. تلفن‌های همراه فراهم می‌کند. تلفن‌های قابل مقایسه در کشور A از کشور B ارزان تر هستند. هنگامی که تلفن‌ها در هر کشور به توزیع کنندگان در هر کشور فروخته می‌شوند، خرده فروشان در کشور B تلفن را در کشور A خریداری می‌کنند و آن را به مصرف کنندگان کشور خودشان می‌فروشند.

 

اثرات کالاهای خاکستری موجود در بازار

هنگامی که کالاهای خاکستری موجود در بازار با تخفیف‌های گسترده به صورت آنلاین به راحتی در دسترس مصرف کنندگان قرار می‌گیرد، می‌تواند باعث بروز مشکلات برندها شود.

همچنین مشتریان ممکن است از خود بپرسند که چه مشکلی در آن محصول یا مارک تجاری وجود دارد که ارزان قیمت است.

 

فروشندگان بازار خاکستری علاوه بر تأثیرگذاری بر برند، خرده فروشان مجاز را تحت تأثیر قرار می‌دهند. از آنجا که یافتن این موارد در اینترنت آسان است، خریداران ممکن است فرض کنند که قیمت بازار خاکستری بهترین قیمت برای یک مورد است. هنگامی که یک خریدار با این دانش برای خرید به فروشگاه می‌رود، ممکن است خرده فروش مجبور شود یا تخفیف زیادی ارائه دهد یا از فروش صرف نظر کند.

 

 

وب سایت‌های بازار خاکستری

فروشندگان غیرمجاز قبل از اینترنت وجود داشتند، اما پیدا کردن آنها سخت تر بود. بیشتر آنها در شهرهای بزرگ واقع شده بودند. باید بطور حضوری به مغازه آنها بروید تا ببینید که کالاهای مارک تخفیف ارائه داده اند.

 

اینترنت همه اینها را تغییر داده. امروزه، نمایندگی‌های غیرمجاز در وب سایت‌هایی مانند آمازون و eBay رونق می‌گیرند. البته شما می‌توانید در این سایت‌ها نمایندگی‌های مجاز پیدا کنید اما آنها باید با قیمت‌های خاکستری بازار رقابت کنند. این وب سایت‌ها همچنین می‌توانند به سوله‌های خاص محصول بپردازند. با جستجوی کافی، می‌توانید وب سایتهای بازار خاکستری اختصاص داده شده به کفش، ساعت، لباس، دوربین، مبلمان، تلویزیون و سایر موارد را پیدا کنید. هر محصولی که تقاضای زیادی داشته باشد را می‌توانید در سایت‌های غیر مجاز پیدا کنید.

مهم‌ترین خطرات ناشی از بازارهای خاکستری عبارتند از:

۱-کاهش تدریجی ارزش نام و نشان تجاری

۲-تیره شدن روابط تولیدکننده-واسطه-مشتری

۳-اختلال در استراتژی‌های بازارهای کسب و سود

۴-تضعیف استراتژی قیمت‌گذاری سنتی

۵-مشکل در ایجاد و نگهداری تصویر جهانی

 

مقابله با بازار خاکستری

به طور کلی می‌توان گفت دو دسته استراتژی برای مقابله وجود دارد که عبارت‌اند از:

استراتژی‌های فعال و استراتژی‌های انفعالی.(هانس، ۱۹۹۰ریال برمن،۲۰۰۴) استراتژی‌‌های فعال و انفعالی که شرکتها می‌توانند برای مقابله با بازارهای خاکستری به‌کار گیرند، به ترتیب ارائه شده‌اند. همانطور که مشاهده می‌کنید، بسیاری از بده‌بستانهایی که در این استراتژی‌ها صورت می‌گیرد، براساس هزینه‌های اجرا، اثربخشی بلند مدت، ریسک قانونی و دیگر معیارهای مرتبط هستند.

 

استراتژی‌های انفعالی

استراتژی‌های انفعالی یک سری اقدامات قانونی هستند که برای توقف بازارهای خاکستری انجام می‌شوند. اکثر اوقات واردات در این بازار به‌طور غیر‌منتظره‌ای در سطوحی که نیازمند توجه فوری است رشد می‌کند‌. در چنین وضعیتی یک شرکت می‌تواند با انتخاب استراتژی‌های خلاقانه، تأثیر معکوس فعالیت‌های این بازار را کاهش ‌دهد . این استراتژی‌ها عبارت‌اند از: تقابل، مشارکت، کاهش قیمت، مداخله در عرضه، همکاری و خرید

 

 استراتژی فعال

استراتژی‌های فعال (برای مثال قیمت گذاری استراتژیک) قبل از شروع و شکل‌گیری این بازار باید به کار گرفته شوند.

قیمت‌گذاری استراتژیک

در این استراتژی، تولید کننده می‌تواند قیمتهای کانال توزیع مجاز خود را به حداقل برساند تا اینکه از این طریق، جریان بازار خاکستری را از بین ببرد و یا اینکه تخفیف حجم‌های بسیار بالا را به حداقل برساند تا تاجران نتوانند مقادیر زیادی را با قیمت ارزان بخرند و سپس در بازار خاکستری به فروش برسانند. کاهش تفاوت قیمت باید به قدری باشد که بازار خاکستری نتواند به سوی آن برود.

منبع: red points

مژگان متاعی

درباره مژگان متاعی

دانشجوی رشته شیمی کاربردی، علاقمند به ورزش و کار با سیستم و اینترنت.

نمایش مقالات این نویسنده

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه