طراحی گرافیک، طراحی سایت و خدمات چاپ

سئو تلفن همراه: تکنیک‌های بهینه سازی جستجوگرها برای موبایل

  • دسته بندی : سئو
  • تاریخ انتشار : 3سپتامبر 2020

این روزها میلیون‌ها کاربر با استفاده از تلفن‌های هوشمند دارای Android‌، iOS یا Windows به وب دسترسی دارند. سئو تلفن همراه از این رو ضروری شده است که وب سایت‌ها خود را با این محیط در حال تغییر وفق دهند و تغییرات مناسب را در طراحی وب سایت خود ایجاد کنند تا بینندگان بیشتری جذب کنند.

 

ممکن است مشاهده و استفاده از نسخه دسک تاپ سایت در دستگاه تلفن همراه دشوار باشد. نسخه ای که برای موبایل مناسب نباشد‌، کاربر برای خواندن مطالب نیاز به صرف انرژی بیشتر و بزرگنمایی صفحه دارد. کاربران این تجربه ناامیدکننده را پیدا می‌کنند و احتمالاً سایت را ترک می‌کنند. در مقابل‌، یک نسخه مناسب موبایل قابل خواندن و بلافاصله قابل استفاده است. به عبارتی حوصله کاربر را سر می‌برد و وقت او را نمی‌گیرد.

 

به روزرسانی اخیر گوگل‌، داشتن یک وب سایت برای موبایل پسند بودن برای تأثیرگذاری در موتورهای جستجوی موبایل را اجباری می‌کند. توجه داشته باشید که وب سایتی که برای موبایل مناسب نباشد هیچ تأثیری در موتورهای جستجوی منظم نخواهد داشت.

 

در این بخش‌، خواهیم دید که چگونه یک وب سایت موبایل پسند ایجاد می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بازدیدکنندگانی که از طریق دستگاه‌های تلفن همراه به وب سایت دسترسی پیدا می‌کنند‌، تجربه بهینه شده ای دارند.

 

سئو موبایل چیست؟

بهینه سازی موتور جستجوی موبایل فرآیند طراحی وب سایت برای ایجاد فضایی مناسب قابل مشاهده در دستگاه‌های تلفن همراه با اندازه صفحه نمایش مختلف با پهنای باند کم است. جدا از رعایت کلیه قوانین سئو که برای یک وب سایت دسک تاپ اعمال می‌شود‌، ما باید هنگام طراحی وب سایت برای دستگاه‌های تلفن همراه مراقبت‌های بیشتری انجام دهیم. یک وب سایت اگر ویژگی‌های زیر را داشته باشد برای موبایل بهینه است –

 

یک وب سایت خوب تلفن همراه دارای طراحی پاسخگو است که در دسک تاپ و همچنین دستگاه‌های تلفن همراه عملکرد خوبی دارد. این امر نه تنها باعث کاهش تعمیر و نگهداری وب سایت می‌شود بلکه محتوای آن را برای موتورهای جستجو سازگار می‌کند.

 

مطالب یک وب سایت خوب تلفن همراه بدون نیاز به بزرگنمایی صفحه به راحتی در دستگاه تلفن همراه خوانده می‌شود. دارای فونت‌، رنگ و طرح بندی مناسب است.

 

اگر به یک وبسایت از طریق تلفن همراه وارد شده باشید کار با آن و حرکت در صفحه آن آسان است. این پیوندها و دکمه‌هایی را فراهم می‌کند که با استفاده از انگشت به راحتی می‌توان روی آنها را مانور داد.

 

یک وب سایت موبایل خوب سبک است به طوری که برای بارگذاری در شبکه‌های تلفن همراه پهنای باند و زمان کمتری لازم است.

 

صفحه اصلی یک وب سایت تلفن همراه مهمترین نقش را در اتصال کاربران به محتوای مورد نظر خود دارد. بنابراین‌، وب سایت‌های خوب تلفن همراه اطمینان حاصل می‌کنند که مهمترین پیوندها در صفحه اصلی نمایش داده می‌شوند تا دید کافی داشته باشند.

 

رتبه بندی یک وب سایت به میزان کاربرپسندی آن بستگی دارد. برای طراحی یک وب سایت عالی مناسب برای موبایل می‌توانید از دستورالعمل‌های زیر استفاده کنید.

 

سایت خود را برای موبایل بهینه کنید

اگر سایت شما از قبل برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد‌، سئو تلفن همراه دیگر کار خیلی دشوار نیست. ما می‌توانیم مراحل را به سه دسته گسترده تقسیم کنیم –

 

  • مرحله ۱ – پیکربندی موبایل را انتخاب کنید
  • مرحله ۲ – به موتورهای جستجو اطلاع دهید
  • مرحله ۳ – از اشتباهات رایج خودداری کنید

 

پیکربندی تلفن همراه را انتخاب کنید

سه پیکربندی مختلف برای موبایل وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید –

  • مرحله ۱ – طراحی وب پاسخگو
  • مرحله ۲ – خدمات پویا
  • مرحله ۳ – نشانی‌های اینترنتی جداگانه

 

هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. گوگل طراحی واکنش گرا را توصیه می‌کند‌، با این وجود از هر سه تنظیمات پشتیبانی می‌کند. جدول زیر نحوه تأثیر پیکربندی تلفن همراه روی URL و کد HTML شما را نشان می‌دهد –

 

  • HTML پیکربندی تلفن همراه HTML
  • طراحی وب پاسخگو همان می‌ماند همان می‌ماند
  • سرویس پویا همان HTML‌های مختلف را حفظ می‌کند
  • URL‌های جداگانه URL‌های مختلف HTML‌های مختلف

 

طراحی وب پاسخگو

گوگل طراحی وب پاسخگو را توصیه می‌کند زیرا ساده ترین پیکربندی تلفن همراه است و اجرای آن بسیار آسان است. کد HTML یکسانی را در همان URL ارائه می‌دهد‌، اما صفحه را بر اساس اندازه صفحه نمایش دستگاه همراه تنظیم می‌کند.

 

سئو موبایل

خدمت پویا

سرویس پویا نوعی پیکربندی تلفن همراه است که URL وب سایت شما بدون تغییر باقی می‌ماند‌، اما هنگام دسترسی از یک دستگاه تلفن همراه‌، محتوای HTML مختلفی را ارائه می‌دهد.

خدمت پویا برای بهینه سازی تلفن همراه

وقتی محتوای شما به صورت پویا از سرور ارائه می‌شود‌، حتماً به گوگل اطلاع دهید که محتوای خزنده آن ممکن است در دستگاه‌های تلفن همراه متفاوت به نظر برسد. یک اشکال عمده در این روش این است که شما باید قبل از اینکه محتوای خود را به کاربر برسانید‌، پردازش بیشتری روی سطح سرور انجام دهید. این روش بار غیر ضروری را بر روی سرور شما می‌گذارد و سرعت آن را کند می‌کند.

 

URL‌ها را جدا کنید

وقتی دو URL مختلف – یکی برای کاربران تلفن همراه و دیگری برای دسک تاپ – نگهداری می‌کنید‌، مطمئن شوید که صریحاً به Google اطلاع می‌دهید که چه نسخه ای را ارائه دهد. Google URL‌های جداگانه را توصیه نمی‌کند زیرا می‌تواند به طور خودکار تشخیص دهد که صفحات تلفن همراه شما با صفحات دسک تاپ شما متفاوت است.

 

URL‌های مختلف

این روش در صورتی که یک وب سایت بزرگ داشته باشید عملی نیست زیرا حفظ دو نسخه از یک وب سایت به دو برابر تلاش و هزینه نیاز دارد. در عین حال‌، با حفظ دو نسخه‌، نمی‌توانید از وجود اختلافات مختلف در محتوای خود جلوگیری کنید.

URLها را جدا کنید

از نظر SEO‌، هر URL به طور جداگانه عمل می‌کند. بنابراین رتبه بندی دسک تاپ شما هرگز به رتبه بندی موبایل اضافه نمی‌شود و آنها همیشه به عنوان وب سایت‌های جداگانه در نظر گرفته می‌شوند. اگر می‌خواهید از مزایای سئو استفاده کنید‌، حفظ URL‌های مختلف برای نسخه‌های موبایل و دسک تاپ توصیه نمی‌کنیم.

 

به موتورهای جستجو اطلاع دهید

اطمینان حاصل کنید که Google و سایر موتورهای جستجو پیکربندی تلفن همراه شما را درک کرده اند. از همه مهمتر‌، گوگل باید صفحه شما را درک کند تا بتواند وب سایت شما را به درستی رتبه بندی کند. نحوه اطلاع رسانی به گوگل بستگی به این دارد که کدام پیکربندی تلفن همراه – طراحی وب پاسخگو‌، سرویس پویا یا URL‌های جداگانه را انتخاب کرده باشید.

 

درصورتی که سایت شما دارای طراحی پاسخگو باشد‌، الگوریتم‌های گوگل می‌توانند آن را به صورت خودکار و بدون نیاز به اطلاع رسانی به گوگل درک کنند. هنگامی که یک طراحی پاسخگو دارید‌، فقط مطمئن شوید که متا تگ زیر را در هدر صفحه وب خود دارید –

<meta name = “viewport” content = “width = device-width، basic-scale = 1.0”>

نمای نمایش تصمیم می‌گیرد که صفحه وب شما در دستگاه چگونه نمایش داده شود. سایتی با طراحی پاسخگو بر اساس اندازه صفحه دستگاه اندازه آن متفاوت است. یک نمای دید اعلام کنید تا صفحه وب شما به درستی در هر دستگاهی نمایش داده شود.

 

اگر وب سایت شما به صورت پویا سرویس دهی شده است‌، اطمینان حاصل کنید که Google با استفاده از عنوان Vary HTTP پیکربندی شما را تشخیص می‌دهد.

 

واری: عامل کاربر

سرصفحه Vary برای گفتن به موتورهای جستجو مهم است که محتوای متفاوتی در رایانه‌های رومیزی و دستگاه‌های تلفن همراه ارائه می‌شود. این هدر زمانی بسیار مهم است که محتوای شما توسط هر سیستم حافظه پنهانی مانند شبکه تحویل محتوا ارائه شود و در هنگام ارائه محتوا در دستگاه‌های مختلف‌، این سیستم‌ها از این هدر استفاده خواهند کرد.

 

در صورت داشتن URL‌های جداگانه‌، به عنوان مثال‌، example.com و m.example.com‌، می‌توانید با افزودن یک پیوند ویژه rel = alternate label در نسخه دسک تاپ خود و بالعکس به شرح زیر به Google اطلاع دهید.

 

صفحه دسک تاپ باید در سربرگ زیر باشد:

<link rel = “alternate” media = “فقط صفحه نمایش و (حداکثر عرض: ۶۴۰ پیکسل)”

href = “http://m.example.com”>

صفحه تلفن همراه باید در عنوان زیر باشد:

<link rel = “canonical” href = “http://www.example.com”>

 

از اشتباهات رایج در سئو تلفن همراه خودداری کنید

به منظور بهینه سازی وب سایت خود برای دستگاه‌های تلفن همراه‌، اطمینان حاصل کنید که از ارتکاب اشتباهات زیر جلوگیری می‌کنید –

صفحات کند موبایل

شبکه‌های تلفن همراه در مقایسه با شبکه‌های اینترنت سیمی کندتر هستند‌، بنابراین توجه به سرعت بارگیری صفحات تلفن همراه شما مهم است. این یک عامل مهم برای رتبه بندی گوگل است. برای فهمیدن سرعت صفحه موبایل خود از ابزار جستجوگر موبایل استفاده کنید. گوگل تعدادی ابزار خوب ارائه می‌دهد که می‌توانید استفاده کنید. پیوند زیر را مرور کنید – https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

CSS و JavaScript را مسدود نکنید

گوگل توصیه می‌کند از CSS درون خطی و Javascript برای وب سایت‌های بهینه شده برای تلفن همراه استفاده کنید تا بارگیری آنها به همراه محتوا انجام شود. بنابراین اگر CSS زیادی ندارید‌، پس سعی کنید آن را درون خود برچسب تنظیم کنید. اما اگر از CSS زیادی در پرونده‌های جداگانه استفاده می‌کنید‌، سعی کنید آن را در قسمت پایین قرار دهید که جلوی مسدود شدن محتوای دیگر را می‌گیرد. همین قانون در مورد Javascript اعمال می‌شود که می‌تواند در داخل خود صفحه نگه داشته شود یا در پایین صفحه گنجانده شود. اگر می‌توانید از درج پرونده در بالای صفحه خودداری کنید‌، از ویژگی async در حالی که آنها را شامل می‌کنید استفاده کنید.

 

<script async type = “text / javascript” src = “jquery.js”> </script>

 

هدایت مجدد تلفن همراه

از آنجا که شبکه‌های تلفن همراه به طور معمول کند هستند‌، هدایت بیش از حد می‌تواند به سرعت صفحه شما آسیب برساند. اگر چندین URL را حفظ می‌کنید‌، اطمینان حاصل کنید که تمام پیوندهای شما به صفحات مربوطه هدایت می‌شوند. در صورتی که چندین URL را حفظ کنید و تشخیص دهید که یک کاربر از یک دستگاه تلفن همراه به یک صفحه دسک تاپ مراجعه می‌کند و یک صفحه تلفن همراه معادل با یک URL متفاوت دارید‌، به جای نمایش خطای ۴۰۴ کاربر را به آن URL هدایت کنید.

تصاویر سنگین

تصاویر سنگین زمان بار را افزایش می‌دهند‌، با این وجود نمی‌توانیم به طور کامل از شر آنها خلاص شویم زیرا مفید و موثر هستند. بنابراین باید تعادل خوبی بین متن و تصاویر سنگین داشته باشید. برای جلوگیری از بارگیری زیاد‌، از ابزار خوبی برای بهینه سازی تصاویر خود و ذخیره آنها در وضوح پایین استفاده کنید.

از افزونه‌ها و پنجره‌های بازشو خودداری کنید

ممکن است افزونه‌هایی مانند Flash و Java در دستگاه تلفن همراه کاربر در دسترس نباشد. همیشه اطمینان حاصل کنید که هیچ محتوای قابل پخش در صفحه تلفن همراه خود ندارید. از استفاده از پنجره‌های بازشو در صفحات تلفن همراه خودداری کنید زیرا بستن این پنجره‌های بازشو در دستگاه تلفن همراه کاملاً ناشیانه است.

در حین ایجاد صفحه موبایل‌، همیشه به خاطر داشته باشید که کاربر فضای محدودی برای کار دارد. بنابراین‌، شما باید در حین ایجاد عناوین‌، آدرس‌های اینترنتی و توضیحات متا تا حد ممکن خلاصه باشید – البته بدون اینکه ماهیت یا کیفیت اطلاعات را به خطر بیندازید.

 

ابزارهای مفید برای سئو تلفن همراه

در اینجا لیستی از برخی ابزارهای مفید آورده شده است که می‌توانید با استفاده از آنها یک وبسایت بهینه شده برای تلفن همراه بسازید.

Google Webmaster Tools

از ابزارها و تکنیک‌های موجود Google برای درک اینکه از چه مواردی باید استفاده شود و از چه مواردی باید هنگام طراحی وب سایت‌های دسک تاپ و همچنین تلفن همراه خودداری شود‌، استفاده کنید.

شبیه ساز موبایل

به شما امکان می‌دهد ببینید که چگونه سایت شما در طیف گسترده ای از دستگاه‌های تلفن همراه ظاهر می‌شود.

Moz Local

از این ابزار برای اطمینان از درست بودن سئو محلی خود استفاده کنید.

ریسپانسیو ابزار آزمایش طراحی وب

از این ابزار برای مشاهده نحوه به نظر رسیدن سایت ریسپانسیو در انواع دستگاه‌های تلفن همراه با اندازه صفحه نمایش استاندارد متفاوت استفاده کنید.

Screaming Frog

این یک ابزار مفید است که به شما امکان می‌دهد سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید و همه تغییر مسیرها را دوباره بررسی کنید.

User Agent Switcher

این یک افزونه فایرفاکس است که می‌توانید با استفاده از آن نحوه مشاهده سایت خود را هنگام دسترسی از طریق عامل کاربری متفاوت بدانید. این مورد قطعا به سئو تلفن همراه شما کمک خواهد کرد.

 

منبع: tutorialspoint

مژگان متاعی

درباره مژگان متاعی

دانشجوی رشته شیمی کاربردی، علاقمند به ورزش و کار با سیستم و اینترنت.

نمایش مقالات این نویسنده

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه