طراحی گرافیک، طراحی سایت و خدمات چاپ
طراحی خوب

چرا طراحی خوب برابر است با تجارت خوب

امروزه نقش طراحی در پیشرفت صنعت غیر قابل چشم پوشی است. کدام بخش از مشاغل شما تأثیر اثبات شده در افزایش درآمد دارد؟ زیر ساخت؟ میزان تقاضا؟ روش‌های فروش؟ یا استراتژی تجاری قوی؟ همه این موارد نقش‌های تعیین کننده‌ای دارند، اما چیز دیگری وجود دارد که تأثیر آن حتی بیشتر است و آن طراحی است. این فقط مربوط به داشتن یک تیم طراحی داخلی نیست بلکه در مورد ایجاد شرایط صحیح برای شکوفایی واقعی و تبدیل شدن آن به هدف سازمان است.

InVision که ابزار طراحی آن توسط ۵ میلیون نفر در سراسر جهان، از جمله هر شرکتی در Fortune 100 استفاده می‌شود، اخیراً بزرگترین نظرسنجی طراحی را که تاکنون ایجاد شده انجام داده است و خوشبختانه برای ما، اثبات می‌کند که طراحی خوب = تجارت خوب.
گزارش New Design Frontier در بیش از ۲۲۰۰ شرکت در ۲۴ صنعت، در ۷۷ کشور جهان بررسی شده است و این ثابت می‌کند که طراحی یکپارچه‌‌تر برای سازمان، بهتر است. قبل از اینکه به آمارهای جالب توجه بپردازیم، درک چگونگی اندازه گیری و تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز مهم است. InVision سازمان‌های درگیر را در پنج سطح “بلوغ طراحی” تقسیم کرد. از پایین ترین سطح بلوغ تا بالاترین.

طراحی در چه بخش هایی می‌تواند نفوذ کند و در هر بخش چه مفهومی دارد؟

  • تهیه کنندگان – چیزی است که نمایش داده می شود و باعث می شود همه چیز خوب به نظر برسد
  • اتصالات –  چیزی است که در یک کارگاه اتفاق می‌افتد
  • معماران –  یک فرایند مقیاس پذیر استاندارد است
  • دانشمندان –  یک فرضیه و یک آزمایش است
  • Visionaries-  استراتژی تجارت است

با کمال تعجب، تنها بخشی از شرکت‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌‌‌اند از تاثیر آن سود می‌برند. Visionaries تنها ۵٪ از شرکت‌های درگیر را تشکیل می‌دهند، در حالی که ۴۱٪ آنها در رده تولید کنندگان قرار می‌گیرند و این پایین ترین سطح بلوغ طراحی است.

از آنجا که ۵۹٪ از سایر سازمان‌های دیگر در سطح بالاتری از بلوغ قرار می‌گیرند، دلگرم کننده است که دنیا شروع به درک اهمیت این موضوع می‌کند و ما در جهت صحیح حرکت می‌کنیم (البته آهسته).

شرکت‌های حاضر در این تحقیق گزارش داده‌‌‌اند که طبق نظرسنجی InVision’s New Design Frontier، طراحی، می‌تواند تأثیر مستقیمی بر نتایج تجاری ملموس مانند درآمد، ارزش گذاری و زمان بازار داشته باشد.

جالب‌‌تر اینکه، این گزارش نه تنها رابطه مستقیمی بین بلوغ طراحی و رضایت مشتری، بلکه پس انداز درآمد و هزینه را نشان می‌دهد. ۹۲٪ از شرکت‌های سطح پنج اظهار داشتند که طراحی به میزان قابل توجهی روی درآمد آنها تأثیر گذاشته است. این چهار برابر بیشتر از شرکت سطح یک (تولید کننده) است. درمورد صرفه جویی در هزینه، شرکت‌های سطح پنج تأثیر آن را اینگونه اعلام می‌کنند: که میزان آن پنج برابر بیشتر از سطح یک سازمان است.

نادیده گرفتن حقایق دشوار است

بهترین سازمان‌های جهان از نظر رشد و پیشرفت مانند آژانس‌‌ها، استارتاپ‌‌ها، شرکت‌های تولید کننده محصول یا خدمات،همه آنها در استفاده از طراحی در تجارت مشترکند و  در این سازمانها نقش محوری دارد. تصادفی نیست که فارغ از اینکه وب سایت، برنامه‌‌ها، ایمیل، و مواد چاپی را از این مارک‌ها مشاهده می‌کنید، همه چیز بر اساس نیاز کاربران در نظر گرفته شده و از کیفیت کاملاً بالایی برخوردار است. تصادفی نیست که محصولات و خدمات با طراحی بهتر، سریعتر و در تعداد بیشتری پذیرفته می‌شوند.
برای بالا بردن نقش آن در سازمان خود، نیاز به تغییر محوری در درک این مساله در تمام سطوح شغلی وجود دارد. و این سؤال را ایجاد می‌کند که طراحی چیست؟

طراحی فقط سطحی نیست

با این حال اگرچه ارزش زیبایی شناختی طراحی مهم است، کل داستان این نیست. در مستند Design Disqetors، جولی مسئول طراحی محصول در فیس بوک اظهار داشت: “طراحی عمل حل مشکلات عمدی است”. بگذارید توضیح دهم که چرا:

طراحان ذاتاً تمایل دارند به نفع دیگران کار کنند، نه خود ما.
طراحی آسان نیست. صرف نظر از روش شناسی، به تفکر زیادی نیاز دارد که می‌تواند ماهها، حتی سالها طول بکشد تا راه حل مشکل پیدا شود.
این امر فقط در زیبایی شناسی بصری متمرکز نشده است. بله، محصولات خوب طراحی شده به نظر می‌رسد خوب هستند، اما این معمولاً یک محصول جانبی برای حل بهتر مسئله نسبت به سایرین است. به عنوان مثال، آیفون اولین تلفن هوشمند نبود، اپل تازه فهمید که چگونه این کار را بهتر از همه انجام دهد. رقبای اپل سپس فرمول موفقیت آمیز خود را کپی کردند.

از این رو، مشخص است که مشاغل غالباً طراحی را در رده”ساختن چیزهای خوب” قرار می‌دهند. وقتی واقعاً تیم طراحی شما یک منبع برای حل مشکلات شما نیست.

با طرح باید به عنوان یک دارایی رفتار کرد نه یک کالا.

داشتن یک تیم با استعداد و قدرتمند در این زمینه بسیار نادر است، اما این سلاح مخفی شما در برابر رقبا است. شناختن این امر باعث می‌شود تیم شما بتواند راه‌حل‌های خلاقانه بی شماری برای چالش‌های شغلی شما ارائه دهد.

نتایج تجاری و فرهنگی New Invision Frontier در تحقیقات اثبات کرد که در شرکت‌های طراحی محور، چهار برابر درآمد و پنج برابر پس انداز هزینه وجود دارد.

با این حال همانطور که گزارش با دقت بیان می‌کند خود طراحی مهم نیست بلکه این بلوغ آن است که اهمیت دارد و مانند تمام بلوغ‌ها به زمان و پیشرفت مداوم نیاز دارد. مهمتر این که این امر با تعهد به پیشرفت و برنامه عملی که کل سازمان می‌تواند از آن پیروی کند آغاز می‌شود.

 

منبع: The Drum

مهرگان متاعی

درباره مهرگان متاعی

کارشناس مهندسی کشاورزی، علاقه مند به ورزش، کوهنوردی و مطالعه

نمایش مقالات این نویسنده

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه