
چگونه کارت ویزیت را به یک رابط تجاری تبدیل کنیم؟
- دسته بندی : طراحی گرافیک مدیریت
- تاریخ انتشار : 3می 2019
کارت ویزیت نماد یک ارتباط مناسب در کسب و کار است و میتواند جایگزینی مناسب برای یادآورهای مزاحم شود. پس چگونه کارت ویزیت را به یک رابط تجاری پول تبدیل کنیم؟
جمع آوری اطلاعات
بزرگترین اشتباه رایج عدم جمع آوری اطلاعات است. بسیاری از افراد کارت ویزیت خود را به فرد دیگری میدهند اما کارت ویزیت فرد مقابل را از او دریافت نمیکنند.
داشتن اطلاعات افرادی که به هر دلیلی نیاز به ارتباط با آنها را دارید به شما این امکان را میدهد تا اطلاعات تماس آنها را برای معرفی خدمات و یا محصولات جدید خود داشته باشید.
اگر فرد مورد نظر کارت ویزیت نداشت حتما با گرفتن شماره تماس و یا ایمیل، شرایطی را فراهم سازید تا خود بتوانید در مورد کارتان پیگیری کنید. به امید تماس مشتریها نباشید.
پیگیری
دومین اشتباه رایج عدم پیگیری است. با پیگیری کردن پولی از حساب بانکی شما کم نمیشود اما همین کار باعث جذب مشتری میشود. برای تسهیل در انجام پیگیریها میتوانید یک فرم الکترونیکی در لپتاپ یا کامپیوتر خود داشته باشید و اطلاعات دریافتی از مشتریانتان را در آن وارد کنید.
از این اطلاعات میتوانید در زمانهای مختلف استفاده کنید و مشتریان زیادی را به کار خود جذب نمایید. به عنوان مثال فرض کنید اطلاعات شرکتی را دارید که هرساله سالنامههایی را به مشتریان خود میدهد و شما نیز به تازگی چنین امکانی را به سیستم کاری خود اضافه کردهاید. این بهترین فرصت برای ارتباط و ارائه یک پیشنهاد جدید به آنها خواهد بود.
همیشه از نرم افزارها برای نگه داشتن اطلاعات استفاده کنید. در یک برنامه علاوه بر اطلاعات تماس، میتوانید اطلاعات جغرافیایی افراد را نیز ثبت کنید و خیلی از امکانات وسیع تر که هیچ چیز جز یک نرم افزار کاربردی در اختیار شما قرار نمیدهد.
اما به یاد داشته باشید که هیچوقت اطلاعات فیزیکی مشتریان، نظیر کارتهای ویزیت را از دست ندهید.
استحکام ارتباط
در ادامه باید ارتباط خود را استحکام بخشید. پیگیری در یک زمینه به همان اندازه اهمیت دارد که شروع یک ارتباط مهم است. باید به نحوی در این زمینه قدم بردارید که در ذهن فرد مقابل ثبت شوید.
گفتن این جملات که “مطمئن نیستم شما را کجا دیدم” و یا “نمیدانم مرا به خاطر دارید یا خیر اما …” باعث تضعیف عملکرد شما در استحکام یک ارتباط خواهد شد.
کلمه “فقط” را از جملات خود حذف کنید. به عنوان مثال: من فقط میخواستم بگویم که …
این کلمه باعث میشود ایمیل، پیامک و حتی خود شما توسط فرد مقابل نادیده گرفته شوید و اهمیت و توجهی به شما نشود.
برای تقویت یک ارتباط پیگیرانه سعی کنید از جملات و موضوعاتی صحبت کنید که در همان روز اول ملاقات درمورد آنها صحبت کرده بودید. و یا سوالی که ذهن وی را مشغول کرده بود و شما توانسته بودید به آن پاسخ دهید. پیام خود را از داشتن ظاهری ناشناس خارج کنید.
پس از ملاقات اولیه با یک فرد، به او پیام و یا ویدوئی ارسال نمایید و خوشحالی خود را از صحبت کردن با وی ابراز دهید. این پیامهای مستمر از سوی شما سبب میشود فرد مورد نظر به شما ترقیب شود و برای جواب دادن به ادب شما هم که شده خدمات خود را از شما خریداری نماید.
برنامه ریزی برای جلسه
مرحله نهایی برنامه ریزی برای داشتن جلسهای دیگر با فرد مورد نظر است تا به صورت رو در رو با وی صحبت کنید.
در این مرحله باید دقت داشته باشید که از قول دادن بی مورد به افراد پرهیز کنید و روی موبایل یا کامپیوتر خود یک تقویم داشته باشید تا مناسبتها و ملاقاتهای مختلف را به شما یادآوری کند.
سعی کنید پس از جلب اعتماد مخاطب، حتما با وی به صورت حضوری و درصورت عدم امکان، به صورت مکالمه تصویری مکالمه داشته باشید.
داشتن یک مکالمه تصویری و یا حضوری به شما کمک میکند که از حالات مختلف صورت و زبان بدن برای بهتر شناساندن خدمات خود بهره بگیرید و در کار خود موفقتر باشید.
پیگیری یک موضوع یک چیز کاملا شخصی است و به نحوه عملکرد شما بستگی دارد.
با استفاده از مراحل بالا میتوانید کارت ویزیت را به یک رابط تجاری در مکالمات خود تبدیل کنید و در کسب و کار خود موفق باشید.